Заједнички пројекат МСУ и Ремонта „Збогом андерграунд: Саша Марковић Микроб“ омаж је овом прерано преминулом уметнику у виду ретроспективе, тематске изложбе и монографије. Саша Марковић Микроб био је самосвојна појава на нашој уметничкој сцени по томе што је своју продукцију засновао на шест принципа којих се придржавао током целе каријере: уметност мора бити наративна, свима приступачна, забавна и смешна, доследна, локално оријентисана и произведена јефтиним средствима. На тим основама изградио је уметнички идиом који је спајао његов животни хабитус са уметничким изражавањем, рефлексију свакодневне друштвене и политичке стварности са личном митологијом, аутоиронијски говор у првом лицу са говором о другима, визуелни и текстуални језик, производњу слика и перформативно понашање, итд. Његова уметност је самоникла, рођена у миљеу београдске субкултуре у којем се кретао, али је истовремено снажно конвенирала темама и преокупацијама света савремене уметности у који је ступио почетком деведесетих и током читаве каријере у њему активно партиципирао као учесник бројних значајних изложби, манифестација и догађаја. За Марковића је уметност пре свега била облик социјалне комуникације, дружења, умрежавања и даривања, начин бивања у свету и сталног тражења властитог места у њему.

У Салону МСУБ представљени су изабрани радови из Марковићевог опуса, односно свих циклуса и подручја његовог уметничког деловања укључујући фанзине, радове из фото-аутомата, цртеже, маске, фотодокументацију перформанса, акција и изложби, видео-радове, ауторске омоте за музичке дискове и инсталације. Настанак и полазне идеје радова и циклуса представљених на изложби наратизовани су кроз пратеће Марковићеве исказе извађене из интервјуа, ауторских текстова и предавања.

У Ремонт галерији изложене су фотографије које су настале крајем 80-тих и почетком 90-тих година у београдским аутоматима за фотографисање. На каишевима аутомат фотографија и њиховој полеђини забележене су најразличитије ситуације и ликови, преко бројних јавних личности, па све до случајних пролазника. Кроз спонтано креиране ситуације и перформативно фотографисање настао је материјал који је постао више од документа специфичне духовне климе.

Музеј савремене уметности и Ремонт се захваљују на подршци Дивни и Боривоју Марковићу, Зорану Вујичићу, Ђорђу Балмазовићу, Александру Рафајловићу, Марији Ћосић и Верану Матићу.

Саша Марковић Микроб (21. октобар 1959, Београд, СФРЈ – 15. јул 2010, Београд, Србија), познат и као Мексиканац, Младожења, Бамбус и Ганеша, био је визуелни уметник, новинар, радијски водитељ, друштвени радник и по много чему јединствена појава на српској алтернативној и уметничкој сцени. Студирао је југословенску књижевност и српскохрватски језик на Филолошком факултету у Београду. Уметношћу се бави од 1985. године када почиње да се фотографише у фото-кабинама, а на уметничку сцену ступа почетком деведесетих када своја дела почиње да излаже у галеријама. Поред радова из фото-аутомата, његов опус чине и цртежи, маске, перформанси, графике, видео-радови, инсталације, омоти за музичке дискове, објекти и асемблажи. Самостално и групно излагао је на већем броју изложби и манифестација у земљи и иностранству, извео је педесетак перформанса, водио уметничке радионице, држао предавања и презентације, сарађивао са другим уметницима, уметничким колективима и режисерима (Лед арт, Шкарт, Mixup, Јанко Баљак, Иван Марков, Ера Миливојевић, Милица Томић, Томислав Готовац и др.). Са групом уметника је 1999. основао Ремонт – независну уметничку асоцијацију. Био је аутор изложбе „Аутодидакт“ у оквиру 42. Октобарског салона (Салон МСУ, 2001). У априлу 2008. је са Стеваном Новаковићем основао групу Радар. Радови му се налазе у више приватних колекција.

Средином 1980-их радио је као технички уредник у листу Студент. Од 1990. радио је на Радију Б92 у емисији Ритам срца, а од краја 1990-их водио је и уређивао Лепи Ритам Срца који је отварао препознатљивим поздравом „Здраво живо!“. Након тога је до 2006. са Мићуном Ристићем на Радију СКЦ водио емисију Black Market која се бавила београдским музичким и концертним дешавањима. Емисија је имала и издање уживо у Дому културе „Студентски град“ и другим просторима у Београду. На Контак радију 2003. године уређивао је и водио емисију Пут у Индију. Са Небојшом Кандићем и Рамбо Амадеусом је 1987. основао тајну организацију КПГС (Курац! Пичка! Говно! Сиса!). Визуелно је обликовао специјално издање омота албума О, туго јесења Рамба Амадеуса (1988) у 90 примерака. Био је члан one-man бенда Тобића Тобића, а појављивао се у музичким спотовима групе Фамилија, Бајаге и инструктора, Дејана Цукића и групе Репетитор. Био је дискофил, познавалац рок-музике, редован посетилац концерата и изложби у Београду, писао је поезију, сањао да отпутује у Индију.

Ретроспектива

Салон МСУБ, Париска 14
27. јануар 2012 – 18. март 2012
Кустос: Дејан Сретеновић

Приче из аутомата

Галерија Ремонт, Маршала Бирјузова 7
17. фебруар 2012 – 16. март 2012

Кустос: Дарка Радосављевић-Васиљевић