Samostalna izložba Ane Knežević „Geometrija praznine / Geometry of Void” naslanja se na njena ranija istraživanja fizičkog i virtuelnog prostora kao bazičnog okvira za dalje delovanje na nivou opažajnog i doživljenog. „Geometrija praznine” referiše na međuprostor dobijen u distanci/razlici između fizičkog prihvatanja jasnih i postojećih elemenata, i delanja tela i čula pri uranjanju u konstruisan svet virtualne realnosti. Izložba pravi zanimljivo usložnjavanje u odnosu na njene ranije radove, gde se sada vizuelna istraživanja svetlosno-zvučnih prostornih instalacija kombinuju sa VR instalacijama, te se događaj na nivou poimanja energije kroz realan i relativan prostor, temporalizaciju forme, postavlja kao predmet izložbe ali i autorkina ideja suštine umetnosti.

Izložba „Geometrija praznine / Geometry of Void” podrazumeva tri VR instalacije i dve svetlosno-zvučne instalacije u prostoru. Ana Knežević predstavlja VR instalaciju „Orbital Resonance” (2024) zajedno sa „Magnetic Flower” (2023) i „Sonic Geometry” (2021) koje su prvi put u fizičkom prostoru bile prikazane 2023. godine u Njujorku, na samostalnoj izložbi „Circle of Resonance” u Culture Hubu. Saradnici na VR instalacijama su stručnjak Alex Lashkhi iz Tbilisija i Tornike Suldze za VR Sonic Geometry.

Posmatrač pristupa VR radovima uz pomoć Valve Index VR seta koji se sastoji od laserskih uređaja koji stoje postavljeni u uglove prostora, dijagonalno jedan prekoputa drugog, obrazujući prostornu mrežu uz pomoć koje se korisnik orijentiše u virtualnom svetu, kao i naočara i slušalica koje deluju kao receptori. Upotrebom džojstika „teleportuje” se iz jednog u drugi prostor. Radovi su imerzivni. Posmatrač ima osećaj telesnog uranjanja u apstraktne prostore koji ga u potpunosti obuhvataju. Dok iz različitih uglova posmatra geometrijske oblike, razvija se i skulpturalni odnos prema svetlu te posmatrač „slobodno uranja u svetlosne volumene”.

Ana Knežević (Beograd, 1976) je interdisciplinarna umetnica. Kreira svetlosne i zvučne instalacije, crteže i VR instalacije. Od 2017. istražuje nove oblasti koje je uvela VR tehnologija. Dobitnica je CultureHub stipendije i rezidencije u Njujorku 2018. godine kao i nagrade Pollock-Krasner 2017. godine, nagrade CEC ArtsLink u Njujorku 2012. godine i Beogradske nagrade za crtež Fondacije Vladimir Veličković 2009 godine. Osim u Srbiji, samostalno je izlagala u Njujorku, Bostonu, Parizu i dr. Od 2013. godine živi i radi u Njujorku.

Kustoskinja izložbe je Una Popović

 

Sponzor izložbe: Wiener stadtische osiguranje