Vesti


MSUB Newsletter

Budite informisani o našim aktivnostima


Pratite nas...

Facebook Twitter Facebook Facebook



Radno vreme


Muzej savremene umetnosti
Ušće 10, blok 15, Beograd

Nedelja–sreda
10–18 časova

Četvrtak–subota
10–22 časova

Utorkom je muzej zatvoren za publiku.

Ulaznice:
· Cena ulaznice: 600 rsd
· Grupne ulaznice: 400 rsd
· Studenti, učenici osnovnih i srednjih škola, penzioneri: 300 rsd
· Porodične ulaznice: roditelji (600 rsd) deca od 7 do 17 (150 rsd)
· Svake prve srede u mesecu ulaz je besplatan.
· Ulaznice se mogu kupiti na blagajni muzeja i preko https://www.tickets.rs/

Informacije o grupnim posetama i vođenjima na broj telefona 063-862-3129, i na mail info@msub.org.rs svaki dan sem utorka od 10 do 18 časova.

Informacije o prodaji ulaznica MSUB blagajna (011) 3115 713

****

Salon Muzeja savremene umetnosti

Pariska 14, Beograd
Radno vreme: od 12:00 do 20:00, osim utorkom
Ulaz slobodan

****

Galerija-legat Milice Zorić i Rodoljuba Čolakovića

Rodoljuba Čolakovića 2, Beograd
Zatvoren za publiku

Zbirka skulpture


Zbirku čini 752 dela 196 srpskih i jugoslovenskih umetnika od početka 20. veka do danas. Zbirka pruža osnovu za sticanje uvida u sve važne pojave, poetike, autore i dela relavantna za razvoj skulpture u jugoslovenskom umetničkom prostoru i u Srbiji.     

Stvaralaštvo Ivana Meštrovića obeležava početak moderne skulpture u Jugoslaviji, a u zbirici je zastupljeno robusnim, ekspresivnim skulpturama Velika udovica (1907) i Torzo Banović Strahinje (1907) iz «Kosovskog ciklusa» (na stalnoj pozajmici od Narodnog muzeja u Beogradu). Pod uticajem Meštrovića, ali bliže estetici akademizma radili su Toma Rosandić (Harfista, 1934), Antun Augustinčić, Frano Kršinić i dr. Intimistička skulptura tridesetih godina najčešće je kamernog karaktera, a najznačajniji primeri ovog smera su ženski aktovi i figurine Petra Palavičinija, kao i figure devojaka i životinja naivizovanih i jednostavnih formi Riste Stijovića (Devojka sa osmehom, 1925). Konstruktivna umetnost ispoljila se u rasponu od ekspresivnih, zaobljenih figura slovenačkih skulptora Lojze Dolinara i Frnaca Kralja, preko diskretno stilizovanih portreta Petra Palavičinija (Rastko Petrović, 1922) i Sretena Stojanovića (Portret prijatelja, 1921), do naglašeno «kubizovanih» figura Dušana Jovanovića Đukina (Devojka sa mandolinom,1936-1938) nastalih u Parizu tridesetih godina.

Period posle Drugog svetskog rata obeležen je dominacijom poznog modernizma u kome preovladava apstrakna skulptura slobodnih formi orijentisana na čisto plastičko-estetske sadržaje i upotrebu novih materijala. Pionirsku ulogu u tom smislu ostvarili su Olga Jevrić – skulpturama sastavljenim od slobodno grupisanih cementnih masa vezanih armaturom od gvozdenih šipki (Komplementarna forma, 1956/7) – kao i Dušan Džamonja (Skulptura XVI, 1961) i Vojin Bakić (Svetlosni oblici, 1964). Racionalnost i hladnoća izvođačkog postupka zajednička je karakteristika radova Vjenčeslava Rihtera (Rastavljena sfera, 1967), Ivana Kožarića (L-50, 1965), Aleksandra Srneca, Velizara Mihića, Mladena Galića i drugih. Njihove skulpture pripadaju različitim tendencijama geometrijske apstrakcije (neokonstruktivizam, protominimalizam) vezane za urbani okoliš, nove tehnološke postupke i materijale (aluminijum, staklo, plastika). Problem zatvorene forme organskog porekla koji nastavlja tradiciju vitalističke skulpture dosledno su negovali Olga Jančić (Materinstvo II, 1957), Ana Bešlić, Oto Logo i dr.

Drugu značajanu tendenciju skulpture posle 1945. čini figurativna skulptura koju odlikuje transponovani i osavremenjeni antropomorfizam čiji su glavni protagonisti Kosta Angeli Radovani koji vaja ženske aktove kao simbole plodnosti i vitalizma (Dunja II, 1961/62), Matija Vuković sa dramatičnim figurama naglašenih deformacija (Žena sa mrtvim detetom, 1955), Nandor Glid i Vida Jocić sa figurama «stradalnika» iz koncentracionih logora, dok se Branko Ružić (Ptica, 1962) opredeljuje za asocijativnu skulpturu u drvetu.

U zbirici se takođe nalaze radovi protagonista tzv. «nove srpske skulpture» koja od sredine osamdesetih godina donosi nove modele skulptorskog mišljenja i doprinosi pomeranju logike skulpture prema objektu, narativizaciji i spacijalizaciji, što je vidljivo u delima Mrđana Bajića (Akumulacija, 1988), Zdravka Joksimovića (Pamtim, 2001) i Dobrivoja Bate Krgovića (Skulptura od poda do plafona, 1993).

Zbirka skulpture
Zbirka skulpture
Zbirka skulpture
Zbirka skulpture
Zbirka skulpture
Zbirka skulpture
Zbirka skulpture
Zbirka skulpture
Zbirka skulpture
Zbirka skulpture