Izložba povodom 60 godina Muzeja savremene umetnosti u Beogradu

Godine 1970. mladi Dejvid Hokni održao je samostalnu izložbu u Muzeju
savremene umetnosti u Beogradu, što je bio rani pokazatelj njegovog globalnog
dometa i trenutak trajne važnosti u istoriji Muzeja. Danas, više od pet decenija
kasnije, Hokni se vraća – ovoga puta kroz snažno nasleđe svog umetničkog rada i
radikalnu evoluciju vizuelnog jezika.

Ideja da se dela Dejvida Hoknija ponovo predstave beogradskoj publici potekla je iz
želje da se istakne umetnik koji je obeležio prve godine rada Muzeja i čija je izložba
odjeknula daleko izvan svog vremena, ostavljajući trajan trag na lokalnoj umetničkoj
sceni. Istovremeno, ova izložba potvrđuje doslednu posvećenost Muzeja predstavljanju
osobene i avangardne umetnosti domaćoj, regionalnoj i međunarodnoj javnosti.

David Hockney "Čovek u muzeju (ili U pogrešnom si filmu)" 1962 Ulje na platnu 152.4 x 152.4 cm (60 x 60 inča) © David Hockney Fotografija: The British Council Kolekcija: The British Council Collection

Dejvid Hokni (1937) jedan je od najuticajnijih i najomiljenijih umetnika 20. i 21. veka. Kao
ključna figura britanske savremene umetnosti i neumoran inovator, Hokni neprestano
pomera granice slikarstva, crteža, fotografije i digitalnih medija. Njegov opus spaja
klasične umetničke tradicije sa smelim eksperimentima u perspektivi, boji i tehnologiji.
Bilo da prikazuje intimnost međuljudskih odnosa, igru svetlosti u kalifornijskim bazenima
ili smenu godišnjih doba u engleskom pejzažu, Hoknijeva umetnost obeležena je
dubokom posvećenošću gledanja – i nastojanjem da drugima otvori nove načine i
perspektive posmatranja. Njegovo prihvatanje ajpeda, ajfona i digitalnog crteža kao
profesionalnih umetničkih alata proširilo je jezik savremene umetnosti, inspirišući
generacije umetnika da preispitaju načine na koje stvaramo i prenosimo vizuelna
iskustva.

Hoknijev uticaj prevazilazi granice medija i geografije. Izlagao je u najznačajnijim
svetskim muzejima, autor je revolucionarnih teorijskih razmatranja o pojmovima
gledanja i percepcije, i jedan je od umetnika koji su redefinisali savremeni portret i
pejzaž. U svakoj fazi njegove karijere – od ranih grafika do imerzivnih digitalnih
ambijenata – Hokni poziva posmatrača u svet boje, jasnoće i stalne reinvencije.
Izložba Od papira do ekrana pruža jedinstven uvid u Hoknijev rad kroz decenije, od
ranih crteža i bakropisa iz šezdesetih godina prošlog veka do najnovijih radova nastalih
na ajpedu. Spajajući klasično crtačko umeće sa savremenim digitalnim eksperimentima,
izložba uspostavlja dijalog između prošlog i sadašnjeg, analognog i digitalnog,
materijalnog i nematerijalnog. Ona nas poziva da preispitamo ulogu umetnika u eri
tehnološke transformacije na prelazu vekova – i da se zapitamo kako se samo gledanje
promenilo.

David Hockney "Autoportret III, 20. mart 2012" Crtanje na iPad-u © David Hockney

Čast nam je da ovu izložbu podelimo sa svojom publikom, istovremeno obnovljajući
kulturnu vezu koja traje više od pola veka, dok ponovo imamo priliku da u Beogradu
ugostimo vizionarsko delo Dejvida Hoknija.
Realizacija izložbe ostvarena je uz značajnu podršku Britanskog saveta, koji kontinuirano
doprinosi kulturnoj razmeni i povezivanju umetničkih scena Ujedinjenog Kraljevstva i
Srbije.

Izražavamo zahvalnost umetniku, njegovom studiju, Britanskom savetu u Londonu i
Beogradu, Ambasadi Ujedinjenog Kraljevstva u Srbiji, Martinu Gejfordu na značajnom
doprinosu tekstu kataloga, kao i svima čija je posvećenost omogućila realizaciju ove
izložbe.

Kustoskinja izložbe : Maja Kolarić