Izložba Future of Melancholia u Galeriji-legatu Milice Zorić i Rodoljuba Čolakovića donosi radove pionirke nadrealizma iz Graca, Suzane Venger (Susanne Wenger), čije je stvaralaštvo predstavljeno i na 60. Venecijanskom bijenalu, kao i odabrana dela istaknutih austrijskih umetnika čije neonadrealističke poetike često nastaju na tragu njenog nasleđa.
Galerija-legat Milice Zorić i Rodoljuba Čolakovića je izložbeni prostor koji se nalazi u rezidencijalnom kvartu Beograda. Ova dvospratna vila, nekadašnji dom umetnice Milice Zorić i političara i pisca Rodoljuba Čolakovića, sagrađena je 1936–1937. godine u stilu modernizma tridesetih. Između 2007. i 2010. godine, prostor je adaptiran u skladu s konceptom bele kocke, pri čemu je arhitekta Zoran Radojičić bio inspirisan estetikom tzv. bele modernističke arhitekture. Od svog ponovnog otvaranja za javnost, ova vila čini važan deo izložbenih kapaciteta najznačajnijeg muzeja za savremenu umetnost u Srbiji, Muzeja savremene umetnosti u Beogradu.
U prizemlju ovog zdanja izloženi su radovi Suzane Venger, umetnice koja je rođena 1915. godine u Gracu. Radovi predstavljeni u Beogradu su pre svega formalno interesantni i potiču iz dva različita perioda. Serija crteža u boji nastala je 1943. i 1944. godine pod nazivom Traumgesichte (Snoviđenja) i prikazuje hibridna ljudsko-životinjska bića ili antropomorfne životinje, dok ciklus ulja na platnu Ikonen der großen Traurigkeit (Ikone velike tuge) iz devedesetih godina otkriva fantastične svetove i gotovo geometrijske oblike ali i sablasne figure oivičene specifičnim gvozdenim ramovima. Majstorstvom spekulativne fabulacije, koja se kreće između ozbiljnosti i groteske, Suzane Venger stvara izmaštane prikaze koji nude estetska rešenja za skepticizam prema modernosti i savremenom svetu, izazivajući pri tome i pozitivne i negativne emocije.
Na prvom i drugom spratu vile izloženi su radovi odabranih savremenih austrijskih umetnika. U dijalogu sa delima Suzane Venger, oni otvaraju nove perspektive u promišljanju melanholije i nostalgije i pružaju uvid u očigledne unutrašnje svetove. Iako svaki od ovih umetnika razvija sopstveni vizuelni jezik, njihov zajednički imenitelj je hrabrost da krenu neistraženim stazama. Umetnički pristupi predstavljeni na izložbi mogu se čitati kao odgovor na savremene populističke pozicije – kao svojevrsno povlačenje iz javne sfere u prostor intimne refleksije. Vizuelni jezik ovih radova sastavljen je od niza senzacija i emocija, snolikih i, u ovim burnim vremenima, gotovo proročkih motiva.
Maruša Sagadin (Maruša Sagadin) kreira razigrane svetove u kojima se maštoviti i subverzivni komadi nameštaja stapaju sa interijerom, delujući kao da su oduvek pripadali ovoj vili. Rad Flore Hauzer (Flora Hauser) odiše snolikošću i fantastikom, referišući na Art Nouveau i crpeći inspiraciju iz sveta natprirodnih bića. Njene forme se razvijaju u epskim, beskrajnim kompozicijama koje deluju vanvremenski. Kamila Bišof (Kamilla Bischof) pak gradi poetski i nadrealni opus prožet permanentnim alternacijama figure i pozadine. Ana Šahinger (Anna Schachinger) na velikim platnima prikazuje skicirane figure i tela, od kojih neka imaju više lica, a narativnim preklapanjima stvara ritam tenzije i oslobađanja, svojstven savremenom trenutku. Nasuprot tome, prostori i likovi Klausa Šustera (Klaus Schuster) deluju gotovo sablasno, napušteno. Njegovi radovi polaze od pitanja iz domena teorije percepcije i ispituju dualnost odsustva i vidljivosti. Slično Vengerovoj, ali drugačijim stilskim izrazom, Liza Slavic (Lisa Slawitz) slika dobroćudna fantastična bića, često predimenzionirana, na tekstilu i platnima. Njene scene su pune misterije, prikazujući trenutke u kojima se nešto upravo dešava njenim protagonistima. Izvitopereni likovi Katarine Heglinger (Katharina Höglinger) izgledaju kao da pripadaju apstraktnim svetovima koje nastanjuju, pitajući se iznova o suštinskoj ideji istine. Ernst Jođi Jeger (Ernst Yohji Jaeger) slika androgine figure koje deluju kao zarobljenici sopstvenih unutrašnjih svetova. Njegovi radovi ne samo da dočaravaju osećaj usamljenosti i onostranog već sadrže i elemente zapadne i dalekoistočne ikonografije, oslanjajući se na motive Vanitas žanra. S druge strane, Nana Kajzer (Nanna Kaiser) svoje prisustvo ugrađuje u slike kroz enterijere automobilskih brendova poput Poršea i BMW-a, čime ne samo da dovodi u pitanje konvencije već i problematizuje psihološke ali i katastrofalne dimenzije kapitalizma. Na kraju, Matijas Nogler (Matthias Noggler) nudi pogled ka otvorenijoj budućnosti, koja se razvija u beskrajnim slojevima međusobno povezanih apstraktnih geometrijskih oblika, od kojih postepeno nastaju i figurativni elementi.
Alegoričnost nadrealnog i nostalgije ovde se pojavljuju kao putevi izlaska iz opresivnih emocionalnih stanja, otvarajući prostor za bolju budućnost. Iako nam se budućnost može činiti nesigurnom, teško predvidivom u ubrzanom dobu digitalizacije, mobilnosti i političkih previranja, pozitivne umetničke vizije bolje budućnosti ne znaju za granice. Umetnički tokovi se povezuju preko granica, umetnici stupaju u dijalog i doprinose nadnacionalnoj i multilateralnoj razmeni na evropskom i međunarodnom nivou. Ovi procesi mogu se posmatrati kao avangardni ne samo u umetničkom već i u političkom smislu.
Kamilla Bischof, Flora Hauser, Katharina Höglinger, Ernst Yohji Jaeger, Nanna Kaiser, Matthias Noggler, Maruša Sagadin, Anna Schachinger, Klaus Schuster, Lisa Slawitz, Susanne Wenger
Kustos: Sandro Droschl;
Kustos koordinator: Miroslav Karić
Future of Melancholia nastala je kroz saradnju Muzeja savremene umetnosti u Beogradu i HALLE FÜR KUNST Steiermark. Ova izložba ne bi bila moguća bez velikodušne podrške Odeljenja za kulturu pokrajine Štajerske, Saveznog ministarstva za evropske i međunarodne poslove Austrije (BMEIA) i Ministarstva kulture Republike Srbije. Projekat je pokrenut u okviru BMEIA programa Imagine Dignity – Laboratories of Hope: Regenerating Democratic Prosperity.
Ostali izložbeni prostori:
Salon MSUB-a
Pariska 14, 11000 Beograd
HALLE FÜR KUNST Steiermark
Burgring 2, 8010 Graz
https://halle-fuer-kunst.at/en/exhibitions/future-of-melancholia/



