Zajednički projekat MSUB i Remonta „Zbogom andergraund: Saša Marković Mikrob“ omaž je ovom prerano preminulom umetniku u vidu retrospektive, tematske izložbe i monografije. Saša Marković Mikrob bio je samosvojna pojava na našoj umetničkoj sceni po tome što je svoju produkciju zasnovao na šest principa kojih se pridržavao tokom cele karijere: umetnost mora biti narativna, svima pristupačna, zabavna i smešna, dosledna, lokalno orijentisana i proizvedena jeftinim sredstvima. Na tim osnovama izgradio je umetnički idiom koji je spajao njegov životni habitus sa umetničkim izražavanjem, refleksiju svakodnevne društvene i političke stvarnosti sa ličnom mitologijom, autoironijski govor u prvom licu sa govorom o drugima, vizuelni i tekstualni jezik, proizvodnju slika i performativno ponašanje, itd. Njegova umetnost je samonikla, rođena u miljeu beogradske subkulture u kojem se kretao, ali je istovremeno snažno konvenirala temama i preokupacijama sveta savremene umetnosti u koji je stupio početkom devedesetih i tokom čitave karijere u njemu aktivno participirao kao učesnik brojnih značajnih izložbi, manifestacija i događaja. Za Markovića je umetnost pre svega bila oblik socijalne komunikacije, druženja, umrežavanja i darivanja, način bivanja u svetu i stalnog traženja vlastitog mesta u njemu.

U Salonu MSUB predstavljeni su izabrani radovi iz Markovićevog opusa, odnosno svih ciklusa i područja njegovog umetničkog delovanja uključujući fanzine, radove iz foto-automata, crteže, maske, fotodokumentaciju performansa, akcija i izložbi, video-radove, autorske omote za muzičke diskove i instalacije. Nastanak i polazne ideje radova i ciklusa predstavljenih na izložbi naratizovani su kroz prateće Markovićeve iskaze izvađene iz intervjua, autorskih tekstova i predavanja.

U Remont galeriji izložene su fotografije koje su nastale krajem 80-tih i početkom 90-tih godina u beogradskim automatima za fotografisanje. Na kaiševima automat fotografija i njihovoj poleđini zabeležene su najrazličitije situacije i likovi, preko brojnih javnih ličnosti, pa sve do slučajnih prolaznika. Kroz spontano kreirane situacije i performativno fotografisanje nastao je materijal koji je postao više od dokumenta specifične duhovne klime.

Muzej savremene umetnosti i Remont se zahvaljuju na podršci Divni i Borivoju Markoviću, Zoranu Vujičiću, Đorđu Balmazoviću, Aleksandru Rafajloviću, Mariji Ćosić i Veranu Matiću.

Saša Marković Mikrob (21. oktobar 1959, Beograd, SFRJ – 15. jul 2010, Beograd, Srbija), poznat i kao Meksikanac, Mladoženja, Bambus i Ganeša, bio je vizuelni umetnik, novinar, radijski voditelj, društveni radnik i po mnogo čemu jedinstvena pojava na srpskoj alternativnoj i umetničkoj sceni. Studirao je jugoslovensku književnost i srpskohrvatski jezik na Filološkom fakultetu u Beogradu. Umetnošću se bavi od 1985. godine kada počinje da se fotografiše u foto-kabinama, a na umetničku scenu stupa početkom devedesetih kada svoja dela počinje da izlaže u galerijama. Pored radova iz foto-automata, njegov opus čine i crteži, maske, performansi, grafike, video-radovi, instalacije, omoti za muzičke diskove, objekti i asemblaži. Samostalno i grupno izlagao je na većem broju izložbi i manifestacija u zemlji i inostranstvu, izveo je pedesetak performansa, vodio umetničke radionice, držao predavanja i prezentacije, sarađivao sa drugim umetnicima, umetničkim kolektivima i režiserima (Led art, Škart, Mixup, Janko Baljak, Ivan Markov, Era Milivojević, Milica Tomić, Tomislav Gotovac i dr.). Sa grupom umetnika je 1999. osnovao Remont – nezavisnu umetničku asocijaciju. Bio je autor izložbe „Autodidakt“ u okviru 42. Oktobarskog salona (Salon MSU, 2001). U aprilu 2008. je sa Stevanom Novakovićem osnovao grupu Radar. Radovi mu se nalaze u više privatnih kolekcija.

Sredinom 1980-ih radio je kao tehnički urednik u listu Student. Od 1990. radio je na Radiju B92 u emisiji Ritam srca, a od kraja 1990-ih vodio je i uređivao Lepi Ritam Srca koji je otvarao prepoznatljivim pozdravom „Zdravo živo!“. Nakon toga je do 2006. sa Mićunom Ristićem na Radiju SKC vodio emisiju Black Market koja se bavila beogradskim muzičkim i koncertnim dešavanjima. Emisija je imala i izdanje uživo u Domu kulture „Studentski grad“ i drugim prostorima u Beogradu. Na Kontak radiju 2003. godine uređivao je i vodio emisiju Put u Indiju. Sa Nebojšom Kandićem i Rambo Amadeusom je 1987. osnovao tajnu organizaciju KPGS (Kurac! Pička! Govno! Sisa!). Vizuelno je oblikovao specijalno izdanje omota albuma O, tugo jesenja Ramba Amadeusa (1988) u 90 primeraka. Bio je član one-man benda Tobića Tobića, a pojavljivao se u muzičkim spotovima grupe Familija, Bajage i instruktora, Dejana Cukića i grupe Repetitor. Bio je diskofil, poznavalac rok-muzike, redovan posetilac koncerata i izložbi u Beogradu, pisao je poeziju, sanjao da otputuje u Indiju.

Retrospektiva
Salon MSUB, Pariska 14
27. januar 2012 – 18. mart 2012
Kustos: Dejan Sretenović

Priče iz automata
Galerija Remont, Maršala Birjuzova 7
17. februar 2012 – 16. mart 2012
Kustos: Darka Radosavljević-Vasiljević