Saradnja: Muzeja savremene umetnosti, Beograd
HALLE FÜR KUNST Steiermark (HK Štajerska), Grac
Salon Muzeja savremene umetnosti u Beogradu
Philipp Timischl
Molded
Otvaranje: 6. mart 2025. u 20 časova
Artist talk: 8. mart u 18 časova
Izložba traje do 4. maja 2025.
Kustos: Sandro Droschl; Kustos koordinator: Miroslav Karić
Filip Timišl (Philipp Timischl) jedan je od najznačajnijih mladih austrijskih umetnika, čija autentična praksa uključuje širok spektar medija i materijala. Transformišući aktuelne vizuelne sadržaje, Timišl ispoljava kritičke i lične reakcije na izazove i utiske iz svakodnevice, koja sve više podleže uticaju raznih vrsta populizma i osećaju dezorijentacije. Njegov poslednji ciklus radova nastao je kao nova produkcija u okviru serije izložbi Future of Melancholia. Za izložbu Molded, Timišl je realizovao devet slika koje namerno odstupaju od doslednog stilskog izraza, svesno se poigravajući problemom umetničkog autorstva. Naslov izložbe, Molded, koji može značiti i „oblikovano” i „natrulo”, odražava promenljiv fokus unutar umetnikovog serijskog procesa stvaranja. Svaka slika u ovom ciklusu usvaja drugačiji vizuelni pristup: jedna je zasnovana na tekstu, druga obuhvata kolažirani reklamni poster za SKIMS, treća donosi sivu teksturu nalik na beton, dok jedna od slika u ulju prikazuje oblačno nebo.
Ova namerna stilska raznolikost istovremeno sadrži niz objedinjujućih elemenata. Format svih radova iz ciklusa Molded je identičan, a sva dela imaju ukrasne bordure (moulure) drvene zidne obloge), što ciklusu daje izgled građevinskog kompleta za oblaganje zidova i podseća na karakterističan francuski enterijer. Ovi dekorativni okviri i panelne obloge, inspirisani tradicionalnim zanatstvom ali proizvedeni industrijskim procesima, postavljeni su u donje delove platna kao skulpturalni element koji se ponavlja. Umesto jasno prepoznatljivog umetničkog potpisa, radove povezuje zajednička spoljašnja struktura, čime se otvaraju pitanja autorstva, identiteta i vlasništva nad umetničkim delom.
Pored ciklusa Molded, Timišl predstavlja i dva rada pod nazivom Monochrome Siblings (2024). U donjoj četvrtini platna, obrađenog tradicionalnom marokanskom tehnikom obrade zidova tadelakt, umetnik je postavio LED panele koji komuniciraju direktno sa slikom i sa pojmom blizanaca, na koji video-rad aludira. U početku, donja LED traka jednostavno preslikava boje s platna, stvarajući iluziju suptilnog pokreta. Ubrzo se, međutim, pojavljuju različiti parovi iz istorije i pop-kulture, među kojima su animirani likovi Čip i Dejl, ambasadori sa čuvene slike Hansa Holbajna Mlađeg (Ambasadori, 1533), Čaki – lutak ubica i njegova nevesta Tifani, kao i Snup Dog i Marta Stjuart. Ovde Timišl ponovo koristi strategiju (pop)kulturne aproprijacije, ovog puta na direktniji način, a sada i sa većim naglaskom na tekstualne intervencije koje u video-radovima dodaje poznatim parovima. Uprkos Timišlovom duhovitom pristupu, ispod površine se provlači osećaj melanholije.
Posebnu važnost ima aluzija na koncept budućnosti, tačnije na njeno ukidanje, na koje upućuje Timišlova samostalna izložba u okviru projekta Future of Melancholia. I ovde je ključna višeznačnost naslova Molded, jer otvara pitanja o formi, njenoj transformaciji i prolaznosti. U Timišlovim radovima prisutno je ono što se ponekad naziva sablasnim (the uncanny), osećaj duboke nelagode koji se odnosi ne samo na sadašnjost, sve više obeleženu melanholijom, već i na samu ideju budućnosti.
Timišlova serija reflektuje koncept „sporog ukidanja budućnosti” koji je razvio Mark Fišer (2013), nadovezujući se na Žaka Deridu i njegovu hauntologiju – ideju da kulturni elementi prošlosti opstaju poput sablasti, neprestano se pojavljujući u sadašnjosti. Fišer tvrdi da je modernističko, ciljno usmereno poimanje vremena doživelo kolaps, pretvarajući se u beskonačnu petlju recikliranih kulturnih i društvenih formi, u kojoj je istinska inovacija postala nemoguća. Timišl i u stilskom smislu polazi od ovog okvira, oslanjajući se na različite epohe i estetske pristupe, čime stvara vremensku neodređenost. Na taj način ne samo da proizvodi osećaj dezorijentacije već se upušta u svojevrsnu igru na sreću kad je u pitanju autorstvo, što je i ranije pomenuto. Njegova tekstualna slika o upitnoj obavezi školovanja svedoči o nesigurnostima savremenog trenutka, anticipirajući ne samo Budućnost melanholije već i melanholičnu budućnost u kojoj stabilnost i kontinuitet ostaju nedostižni ideali.
Timišlovi složeni klasični ornamenti i ujednačene dimenzije radova uzajamno se dovode u dijalog, prizivajući uspomene na industrijsku preciznost, kao i nostalgičan osvrt na mehaničke otiske i prošlost samu, čije su granice sa sadašnjošću zamagljene. Molded se oslanja na pop-kulturne simbole prošlosti, stvarajući vizuelni jezik koji personifikuje melanholičnu ideju „ukinute budućnosti”. Timišlova serija poziva posmatrača u jedan fragmentiran svet, u kom njegovi eksponati predstavljaju odraz trenutka koji oscilira između tradicije i savremenosti, pri čemu je moguće da je savremenost već postala prošlost.
Future of Melancholia nastala je kroz saradnju Muzeja savremene umetnosti u Beogradu i HALLE FÜR KUNST Steiermark. Ova izložba ne bi bila moguća bez velikodušne podrške Odeljenja za kulturu pokrajine Štajerske, Saveznog ministarstva za evropske i međunarodne poslove Austrije (BMEIA) i Ministarstva kulture Republike Srbije. Projekat je pokrenut u okviru BMEIA programa Imagine Dignity – Laboratories of Hope: Regenerating Democratic Prosperity.
Future of Melancholia
Ostali izložbeni prostori:
Galerija-legat Milice Zorić i Rodoljuba Čolakovića
HALLE FÜR KUNST Steiermark
Burgring 2, 8010 Graz
https://halle-fuer-kunst.at/en/exhibitions/future-of-melancholia/



