Izložba „Nepouzdani pripovedač” predstavlja višedecenijski stvaralački opus Mrđana Bajića, jednog od najprominentnijih aktera savremene umetničke scene u Srbiji. Postavljena na svih pet nivoa i u neposrednom okruženju Muzeja, izložba je strukturirana kroz hronološke i tematske celine (‘80 vs ‘90, Yugomuzej, Nepouzdane priče) koje prate sve faze razvoja Bajićevog skulptorskog rada i građenja jedne specifične autorske poetike, pristupa i izraza u mediju skulpture. Postavkom su obuhvaćeni umetnikovi, sad već, amblematski radovi i projekti koji su poslednje četiri decenije obeležili umetnička dešavanja kod nas, u regionu i internacionalno, uključujući i novu interpretaciju projekta Yugomuzej kao i produkciju koja je namenski rađena za aktuelnu izložbu.

Nakon Bajićevih prvobitnih istraživanja medijskih potencijala skulpture i odnosa ideja-forma-prostor tokom osamdesetih godina, usledio je period autorovih intenzivnih ispitivanja trodimenzionalnosti forme i izražajnih mogućnosti materijala, u koje počinje da uvodi arhitektonsko-konstruktorsku metodologiju, kasnije definisanu terminom skulptotektura (Lidija Merenik) koja do danas ostaje ključna u tumačenjima njegovog rada i postupaka daljih usložnjavanja i eleboriranja skulptorskih celina koje su neretko podrazumevale i višemedijske izraze. Pored skulptorskih ostvarenja koja predstavljaju vrsne primere skulpture u proširenom polju izložba obuhvata i, za Bajića važan i neodvojiv, crtački opus kao deo istraživačkih procesa i svakodnevne misaone prakse. Crtež ili često, crtež – kolaž, za Bajića su idejna polazišta u testiranju konačnih skulptoralnih formi, nepresušni izvor predložaka i skica za realizovane ili, nikad izvedene radove, mišljene za izlagačke i javne prostore. Izložbene celine, takođe, daju uvide u širok opseg tema kojima se umetnik bavio, u pronicljive i suptilne kritičke refleksije kako istorijsko-društvenih, političkih, kulturoloških konteksta i narativa ovdašnjih prostora, najpre iniciranih neposrednim turbulentnim dešavanjima u poslednjoj deceniji XX veka, tako i globalnih civilizacijskih fenomena kojima su obeležena njegova tematska interesovanja poslednju deceniju i po.

Daljem sagledavanju autorskog rada Mrđana Bajića značajno doprinose i pojedinačni izložbeni segmenti posvećeni saradnjama sa drugim umetnicima poput britanskog umetnika Ričarda Dikona, kao i umetnikovom dugogodišnjem profesorskom angažmanu na Fakultetu likovnih umetnosti i edukaciji generacija mladih umetnika. U saradnji sa katedrom za istoriju umetnosti Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu, Fakultetom likovnih umetnosti i Srpskom akademijom nauka i umetnosti, studenti istorije umetnosti kreirali su bazu umetnika koji su studirali kod profesora Bajića i na taj način napravili svojevrstan pregled savremene skulptorske scene u Srbiji poslednjih trideset godina.
U okviru izložbe planirana su tematska vođenja, razgovori i predavanja na kojima će domaći i inostrani istoričari umetnosti, kustosi i teoretičari govoriti o različitim aspektima Bajićevog umetničkog delovanja ali i o pitanjima vezanim za savremene skulptorske prakse.
Promocija pratećeg kataloga izložbe sa autorskim tekstovima prof. dr Lidije Merenik, prof. dr Antonela Tolvea, kustosa Žakline Ratković i Miroslava Karića biće organizovana 15. oktobra 2022. godine.
Mrđan Bajić (1957, Beograd) završio je VIII beogradsku gimnaziju 1976. kada upisuje Fakultet likovnih umetnosti u Beogradu. Diplomske (1981) i postdiplomske (1983) studije završio u klasi profesora Jovana Kratohvila na Vajarskom odseku. Asistent je na Vajarskom odseku FLU od 1985. do 1990. godine kada odlazi u Pariz gde radi u okviru Cité Internationale des Arts (1990-1992), Usine éphémère, Asnières (1992-1993) i Pollock-Krasner Foundation Grant (1993-1995).
U Beograd se vraća krajem 1996. Postaje profesor na FLU 1997. godine od kada vodi nastavu vajanja na Vajarskom odseku, a od 2002. godine vodi klasu na istom odseku za studente završnih godina osnovnih i master studija. Kao gostujući umetnik držao je predavanja na likovnim akademijama i katedrama za istoriju i teoriju umetnosti u: Ričmondu, Stokholmu, Sidneju, Budimpešti, San Francisku, Banja Luci, Karlsrueu, Berlinu, Njujorku itd.
U periodu od 1998. do 2002. radi na projektu “Yugomuzej” koji je predstavljen u Beogradu (CZKD, 2001), Beču (Kunsthalle Wien project space, 2003) i na 25. Bijenalu u Sao Paolu (2002).
Republiku Srbiju predstavlja na Bijenalu u Veneciji 2007. godine sa projektom “Reset_”.
Dobitnik je ordena Viteza umetnosti i književnosti, Ministarstva kulture i komunikacija Republike Francuske, 2015.
Izabran je za dopisnog člana Srpske akademije nauka i umetnosti 2021. godine.
Živi i radi u Beogradu.

Kustoski tim izložbe su Miroslav Karić, Aleksandra Mirčić i Žaklina Ratković

Realizaciju izložbe pomogli su: Ministarstvo kulture i informisanja Republike Srbije, Sekretarijat za kulturu Grada Beograda, Dunav osiguranje, Koto d.o.o., Express SEE d.o.o., Šumadija granit d.o.o., EXING – INOX, ITECH CORP d.o.o., Srpska akademija nauka i umetnosti, Fakultet likovnih umetnosti – vajarski odsek, Hartefact, Nova Commodities d.o.o.